walvissen en luipaarden - Reisverslag uit Bergville, Zuid-Afrika van John Reichardt - WaarBenJij.nu walvissen en luipaarden - Reisverslag uit Bergville, Zuid-Afrika van John Reichardt - WaarBenJij.nu

walvissen en luipaarden

Door: john

Blijf op de hoogte en volg John

31 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Bergville

Dag 10 en 11, Thanda Game Reserve

De jacht op walvissen was een succes. Van heel dichtbij konden ze worden gespot. De enigszins ontwijkende antwoorden die we kregen op vragen vooraf over zeeziekte maakten ons al argwanend. Dit bleek heel erg terecht. Het overgrote deel van de mensen aan boord had er in meer of mindere mate last van. Letterlijk (te) smeuïg waren de bespiegelingen over de aanslag van de zee op de constitutie van een van de deelneemsters. Ons smaldeel bleef redelijk overeind, waarbij vooral Lucas toonde over een ijzeren maag te beschikken.

De reis naar Thanda Game Reserve was relatief kort (160 km) en verliep voorspoedig. We kwamen juist op tijd om nog het eind van de high tea mee te maken en een game drive te houden. Het hoogtepunt van deze drive was de ontmoeting met 3 mannelijke olifanten. Een daarvan was meer dan 50 jaar oud en woog naar schatting zo'n 5 ton. Het blijft indrukwekkend, ook na een paar ontmoetingen. Het tentenkamp waar we nu logeren is ook weer een pareltje, midden in de bush. Tent is ook hier weer een understatement. De muren en het dak zijn van doek, zover de overeenkomsten. De omvang en inrichting echter, zijn groter en beter dan menig hotelkamer.

Uiteraard moeten we de volgende ochtend weer vroeg uit de veren. Half 7 is het appel. De drive levert ons ondanks de inspanningen van Ephraim en Ronnie (ranger en tracker) geen luipaard op. We zijn er naar zeggen vlakbij, maar dat helpt niet. Wel treffen we twee cheetah's, prachtige ranke beesten, en een enorme mannetjes leeuw. Die ook nog zo vriendelijk is om een stukje te lopen; iets wat leeuwen liefst zo min mogelijk doen.

Na het ontbijt liggen we heerlijk in de zon aan het zwembad, spelen een potje scrabble en sommigen laten zich verwennen door de masseuses. De avondsafari geeft ons grote kuddes olifanten en buffels en in de avondschemering rijden we door een familie van een stuk of 10 leeuwen. Ik hou toch iedere keer maar weer mijn adem in. Het begint eentonig te worden maar de luipaard laat zich weer niet zien helaas. Morgenochtend dan maar een ultieme poging doen.