een dagje reizen en het eerste wild - Reisverslag uit Naarden, Nederland van John Reichardt - WaarBenJij.nu een dagje reizen en het eerste wild - Reisverslag uit Naarden, Nederland van John Reichardt - WaarBenJij.nu

een dagje reizen en het eerste wild

Door: john

Blijf op de hoogte en volg John

19 Juli 2015 | Nederland, Naarden

We zijn onderweg!

Daar gingen we dan. Vrijdagmorgen met de ochtendvlucht, dus voor een aantal onder ons wederom heel vroeg het bed uit. Het zou een voorspoedige reis blijken. Het begin was wat spannend. Het was tenslotte 17 juli, een datum waarop vliegen nooit helemaal meer hetzelfde zal zijn. Bovendien was de eerste de beste mededeling uit de cockpit dat dit de laatste vlucht zou worden van de gezagvoerder. Hebben we dat laatst ook al niet eens in het nieuws gehad!
Maar zoals met veel zaken waar we ons zorgen over maken; het blijkt gelukkig vaak overbodig. De datum was geen voorteken en de piloot ging gewoon met pensioen, toch klapten opvallend veelmensen heel hard na de landing. 11 uur, 2 films, mijn rechtvaardige deel van een stapel pannenkoeken die Nien gebakken had en een half boek later, landen we veilig op Johannesburg International Airport.
Na de bekende beslommeringen, snel naar ons hotel. Nog even een kort bezoekje aan de bar en naar bed. Hoe moe je kan worden van een dag niets doen, het blijft verbazingwekkend.
Lu en ik hadden het voorrecht om 's morgens vroeg als eersten weer aan de ontbijttafel te mogen verschijnen, want de huurauto moest nog opgehaald worden. De eerste kilometers met de bus die ons de komende 2 weken door Zuid Afrika moet loodsen waren, op zijn zachtst gezegd, aarzelend. Links rijden, stuur rechts en een tomtom die nog niet warm was. We slaagden erin een aantal keer vlak langs ons hotel te rijden, maar net op een weg die er niet naar toe leidde.
Ook dit klein leed hebben we uiteindelijk achter ons gelaten en we zijn onderweg gegaan naar Ukatula Lions Park. Gelijk een voltreffer, In dit park wordt veel research gedaan met allerlei wild. Gelukkig zat er een stevig hek tussen een paar enorme leeuwen en een wat chagrijnige hyena en ons. We hebben veel plezier gehad met kleine hyena's, 2 jonge cheetah's,waar we de kooi mee in mochten en die fantastisch uitkomen op de 1000 selfies die gemaakt zijn. Het klapstuk waren de 4 leeuwenwelpen, die ons ook zonder enig probleem in hun omgeving dulden. Een meer dan mooie opwarmer voor hopelijk veel wild in het echte wild.
Daarna richting ons eerste echte logeeradres: Entabeni Game Reserve. Een rit van een dikke 3 uur. Links rijden begon al wat te wennen, zeker op de snelwegen. De laatste 30 km van de trip was dat links rijden geen probleem meer. Die gingen over een zand/gravelweg, die de naam weg niet verdiende. Slingerend van links naar rechts om het meest begaanbare stuk te vinden hobbelden we voort. 's Avonds begreep ik dat je die wegen met een vaartje van minmaal 60 km moet nemen, dan zou je veel minder het gevoel hebben dat je nieren met enige regelmaat achter in je keel zaten. Overmorgen die weg weer terug, dus we gaan daar nog op terug komen. Die Afrikanen weten wel waar je voor komt. Koud de poort van dit Game reserve achter door of we stuitten op kuddes gnoes, zebra's, impala's en een enkele struisvogel. Het boekje van Lu begint al aardig vol te lopen, want's morgens hadden we in het wild al een giraffe een zebra en een enorm rund/rendier gezien, waar we de naam nog van gaan opzoeken. En, oh ja, Lucas had ook nog een vogel gezien. Entabeni is een mooi resort, prachtig gelegen in the middle of nowhere. Ons diner werd in de buitenlucht geserveerd onder een fantastische sterrenhemel en rondom een enorm houtvuur. Uitsmijter was een traditioneel zang- en dansspektakel door een groot deel van personeel; zo herkenden we de manager en de receptioniste. Sommigen onder ons namen de uitdaging aan en hebben zich onder de professionals gewaagd. Ik hoop dat het droog blijft morgen, want vooral hun bijdrage leek verdacht veel op een regendans.
Ik tik deze belevenissen zittend op mijn bed. Het haardvuur is bijna uit, Nien slaapt al en ik ga dus ook ook maar eens kijken hoe het voelt om te slapen in een elektrisch verwarmd bed. Ja ja het is en blijft hier winter en een avontuur is leuk, maar een koud bed dat gaat ons niet gebeuren. Morgenochtend onze eerste safari, we hopen daar enthousiast op terug te komen in een volgende aflevering.......

• 19 Juli 2015 - 21:04

Soof En PB:

Hi allemaal, wat klinkt dit nu al helemaal geweldig! Erg leuk om jullie belevenissen in Zuid-Afrika te lezen. Have fun en op naar the big five! Dan is het boekje meteen vol, ;-) dikke kus, S&PB

• 20 Juli 2015 - 10:36

Jan Reichardt:

Lang gewacht en dacht al waar blijf je. Maar deze was weer ouderwets. Zie uit naar de volgende!